En forretningsmodell som bygger på dyrt blekk
Utstyr

Tøff konkurranse i printermarkedet
Selv om vi har blitt lovet et papirløst samfunn i flere tiår, så finnes det fortsatt et marked for printere. Det er nødvendig med papirversjoner av dokumenter i noen sammenhenger, og dessuten er det mange som skriver ut egne bilder på fotoskrivere hjemme. Det er fortsatt blekkskrivere som dominerer i privatmarkedet.
Prisene på printere fremstår ofte som kunstig lave, med enkle blekkskrivere fra anerkjente produsenter for noen hundrelapper. Prislappen på selve skriveren sier likevel ikke alt om totalprisen. De aller fleste produsenter har en forretningsmodell som er basert på å selge skrivere billig – og blekkpatroner tilsvarende dyrt.
Denne modellen har også lagt til rette for et stort marked for printerpatroner fra andre leverandører, enten i form av originale patroner som er fylt opp med nytt blekk, eller direkte kopier. Samtidig er dette selvfølgelig ikke noe skriverprodusentene tillater uten videre, og vi har sett mange kreative tiltak når det gjelder å blokkere tilgang til patroner fra andre leverandører.
«Strømming» av blekk – fremtiden eller et sidespor?
Minst en av de store printerleverandørene tilbyr nå også abonnement på blekk. I og med at alle forbrukere har unike behov, så er det vanskelig å si helt bestemt om dette er en løsning som vil være økonomisk gunstig. For noen kan det helt sikkert være praktisk med et abonnement, samtidig som andre risikerer å betale mye for en tjeneste som man ikke bruker.
Det som er helt sikkert, det er at man bør sjekke alternativene grundig før man kjøper en printer. I og med at prisene er så lave så er den økonomiske nedsiden ikke stor, men samtidig er det kjedelig å kaste en tilnærmet ny printer. Fra et forbruks- og miljøperspektiv legger printerprodusentene dessverre til rette for en slik bruk og kast mentalitet, der selve printeren ikke vurderes til spesielt mange kroner. Så tenk over totalkostnaden – inkludert blekkpatroner.